Colca Canyon in teamverband - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu Colca Canyon in teamverband - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu

Colca Canyon in teamverband

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

26 Juli 2010 | Peru, Arequipa

De schrik was groot toen na een uur wachten (zucht...) een grote touringcar voor het hostel parkeerde met daarin 26(!!) andere mensen. De paniek begon uit te slaan toen de gids ons een 'team' noemde en ik kreeg overal jeuk en uitslag toen hij iedereen persoonlijk welkom ging heten: 'Christen & Sofia from the Netherlands, welcome!' HELP! IK BEN IN EEN TOURGROEP BELAND!

Ik hoopte/dacht/verwachtte dat we met een klein busje en een aantal andere hostelbewoners naar de Colca Canyon zouden gaan... Delen per bus afleggen en korte wandeltochten maken, zoiets.. Niet dus. Halve dag in de bus gezeten met af en toe een 'foto stop', zodat je de 1000e lama kon fotograferen of 'facilities' (wat eigenlijk betekent souveniers kijken, altijd dezelfde..). Ook zat de bus vol met zieke Peruanen (ja Peruanen) die niet tegen de hoogte konden, dus allemaal misselijk waren (hiephoi!) en pure alcohol op gingen snuiven voor meer zuurstof. Bus rook lekker joh! Gevolg van al deze zieke mensen was dat we maar een uurtje naar de hotsprings zijn gegaan, terwijl ons veel meer was beloofd (Peruanen zijn niet zo goed in beloften, ons hostel (waar we de tour hadden geboekt) helemaal niet). Hotsprings waren overigens heerlijk; ze konden niet tippen aan Uyuni (dit waren gewoon zwembaden), maar het was lekker even mijn ergernissen af te weken in water van 39 graden.
De gids was een overenthousiaste man, wiens microfoon op standje doof stond (hoofdpijn gegarandeerd) en hij vertelde teveel (soms 10 keer achter elkaar hetzelfde 'prickly grass, prickly grass, prickly grass'...) en niet zoveel boeiends (of dingen die we allang wisten). We werden voor de lunch in Chivay gedropt bij een buffet-restaurant, waar uiteraard nog 100.000 andere toeristen uit andere toergroepen zaten; GEZELLIG! Soof heeft haar buik rondgegeten aan het buffet (is familietraditie zegt ze)... Daarna dus naar die hotsprings gegaan, zoals hierboven beschreven. Hierna gaan eten bij de Irish Pub (waar ze helemaal geen Engels spreken) en een biertje gedronken. Heerlijke warme (!) douche genomen in het hostel en toen gaan slapen.

De volgende dag ging de wekker om 6 uur. Zijn (met wederom veel fotostops) door een prachtige omgeving met allemaal terrassen naar Cruz del Condor gereden.
Daar aangekomen was het wachten op de condors; zo geweldig gaaf om die enorme beesten vlak over je heen of langs je heen te zien vliegen! Je voelt je best een beetje nietig als zo'n gigantische roofvogel over je heen komt! Naarmate het warmer wordt, gaan ze steeds hoger vliegen (door de thermiek) en komen ze steeds dichterbij. Enige minpuntje was dat de batterij van mijn camera net leeg was op het moment dat de condors dichterbij kwamen. Heb dus moeten vertrouwen op Soof's fotografeerkwaliteiten; ben benieuwd hoe alles er op de computer uitziet (foto's volgen!).
Men zegt trouwens dat de Colca Canyon twee keer zo diep is als de beroemde Grand Canyon; we hebben dit alleen niet heel duidelijk gezien, want na ons condoruurtje werden we weer in de toeristenbus gegooid. Weer een paar korte fotostops en lunchen in Chivay (dit keer zijn we er maar tussenuit genaaid om een eigen eettentje op te zoeken) en toen alleen maar een lange autorit terug naar Arequipa.

De tourguide besloot de rit met een soort 'speech' vol hoogte- en dieptepunten: de mooie dingen die we hebben gezien, de plaatselijke middenstand die we hebben gesteund middels onze aankopen (met name Sofie...), maar ook de soroche die onze Peruaanse busgenoten heeft geveld. Werd bijna tot tranen toe geroerd en wilde hem bijna uitnodigen om dit blog te schrijven!! De gids besloot met: 'Everything has a beginning, and everything has an end..' (dit werkte weer op mijn lachspieren...) En hoe gaaf ik de condors ook vond; ik was ontzettend blij dat er een einde aan de tour was gekomen. De volgende keer vraag ik wat verder door en voor de rest: eens maar nooit weer!!

Vanavond met de bus naar Nazca; de laatste nachtbus als het goed is! Hier gaan we over de Nazcalijnen vliegen met een minivliegtuigje en als we de verhalen mogen geloven worden we kotsmisselijk; kijk er naar uit!

Liefs!

• 27 Juli 2010 - 07:40

Mama:

Nou Kirst, het is wel duidelijk. Georganiseerde reizen gaan het voor jou echt niet worden. Wie weet als je oud en bejaard bent? Of zelfs dan niet. Kijk je uit naar je vliegtochtje. Lijkt me niet prettig dat je nu al weet dat je strontmisselijk gaat worden. xxx

• 27 Juli 2010 - 15:01

Tim:

haha maar had je niet door dan dat je terecht zou komen bij een tour?? geinig joh!

• 27 Juli 2010 - 16:05

Papa:

Hey Scharrel, Niet van die spannende uitstapjes, he! Te veel gepland en georganiseerd. Hoop dat je vervolg weer wat spannender is, alhoewel, spanning betekent ook soms gevaar! Samen naar India lijkt me leuk, maar dan wel gebruikmakend van enigzins luxe hostels of eenvouduge hotels met een lekkere warme douche en een schoon bed. That's all I need! Moet je zelf maar een hele planning maken. Ik kan natuurlijk ook een "personal guide" vragen via mijn collega's in India, inclusief vervoer. Waarschijnlijk vind je dat the luxe?!
    Nog veel plezier!
    Love U!