Rustig dagje.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu Rustig dagje.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu

Rustig dagje..

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

20 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

Gisteravond eerst nog wat rondgelopen over Barkor Square en nog een souvenirtje gekocht. Daarna zijn we wat gaan eten in een restaurantje aan het plein. De yak steak geprobeerd (het nationale dier hier), smaakte gewoon naar biefstuk, maar wel erg lekker.

Daarna hebben we bussen zuurstof gekocht (ja erg absurd, maar die verkopen ze gewoon hier!) in een winkeltje nabij het hotel. Hadden gehoord van een Amerikaan dat dit handig was als je naar grotere hoogtes ging, dus we wilden het alvast een avond uitproberen. We merkten er niet zo veel van en het zou slapeloosheid op moeten lossen, maar toch heb ik meer dan de helft van de nacht wakker gelegen. Het was wel een grappige ervaring though. Op onze kamers nog een biertje gedronken en toen naar bed.

Vanmorgen was het absolute terror om op te staan (omdat ik dus voor geen meter had geslapen). De jongens waren wat langzaam, dus zijn Roeline en ik vast ergens gaan ontbijten. Daarna zijn we met de gids naar de Drepung Monastery geweest. De grootste van heel Lhasa en gebouwd rond 1400. Er zijn zo'n 1000 kapels, maar de gids heeft ons alleen de belangrijkste laten zien, anders hadden we er een dagtaak aan.
De rest is nu al een beetje 'tempel-moe', maar ik vind het nog steeds superinteressant, met name hetgeen onze gids vertelt over het boeddhisme. Wat een ingewikkelde religie is dat! Ik weet nu ook het verschil tussen Panchen Lama's en Dalai Lama's en hoe Dalai Lama's 'gekozen' worden. Erg leerzaam zo'n vakantie ;)!

In de tempels zijn veel kostbaarheden te vinden, maar wat nog typerender is dat Tibetanen goud naar de monniken brengen om dit weer te gebruiken voor de Boeddha's (omdat aan de beelden nieuw goud wordt toegevoegd, worden ze dus ook steeds dikker en groter). Wat mensen al niet over hebben voor hun geloof; zelfs hun laatste kostbaarheden gaan er naar toe!

Na Drepung Monastery nog naar Nechung Monastery geweest. Een heel kleintje daar in de buurt. Meer het 'huis' van de beschermers van de Boeddha's (die overigens erg angstaanjagende, boze gezichten hebben). De gids vertelt erg enthousiast en vanaf de tempels (die vaak wat hoger liggen) is het uitzicht op de bergen heel erg mooi. Heel Lhasa is namelijk omgeven door bergen. Geweldig om te zien.

Tibet is zoveel gaver dan Chengdu!

We hebben de hele middag vrij gekregen. Op zich ook wel eens lekker, maar ook een beetje saai. We hebben geluncht aan de overkant en vanavond gaan we naar Potala Palace om het in de schemering te fotograferen. Verder is het een beetje boekjes lezen enzo. Maargoed, ik ga liever op pad.

Morgen naar Norbulinka (het Zomerpaleis van de Dalai Lama) en naar Sera Monastery.

  • 20 Juli 2009 - 07:51

    Mama:

    Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt en geniet. Wat je zegt over de boedha's kan ik me nog vaag herinneren van wat de gids in Japan vertelde. Ik heb er alleen niet al teveel van onthouden. Wat is de naam van het hotel eigenlijk waar jullie zitten? Ik wil eens kijken of ik deze op internet kan vinden.

  • 20 Juli 2009 - 08:40

    Michel:

    niet verkeerd een middag vrij lijkt me hartstikke vermoeiend zo'n een reis weinig slaap en een hoop tripjes doen pfff zwaar hoor gr. michel

  • 20 Juli 2009 - 09:12

    Mirjam:

    tjeetje.
    Wil je weten hoe mijn dag is? Vast niet.
    Vervelend van het niet slapen maar zo maak je nog meer mee.Goede reis. Groetjes van hier.

  • 20 Juli 2009 - 09:22

    Axel:

    (vriend van niels)

    wen er maar aan dat die pinda wat sloom en langzaam is, moet je is voor de gein ergens afspreken wedden dat hij een kwartiertje te laat is:P!

    veel plezier daar

  • 20 Juli 2009 - 09:25

    Pa En Ma Van Roelien:

    hoi kirsten.
    weer veel gezien,en veel trappen gelopen.
    wel erg vermoeiend,maar wel veel zien.jammer dat het slapen niet zo goed gaat marr als jullie gewend zijn daar zal het misschien wel beter gaan.geniet van alles wat er nog komen gaat,we zien weer uit na het volgende verslag.
    groeten aan roeliene en de rest en passen jullie goed op ons meissie xxx

  • 20 Juli 2009 - 10:14

    Paul:

    Mijn interesse in de lama's neemt door je verslagen steeds verder toe! Ik ben erg benieuwd naar de verschillen tussen de Panchen Lama's en de Dalai Lama's. Misschien kun je daar nog eens wat uitgebreider op terugkomen :-)

  • 20 Juli 2009 - 11:25

    Job:

    Leuk dat er zoveel te zien is, maar dat wist je van te voren, want daar ging je voor. Fijn dat je het zo naar je zin hebt.

  • 20 Juli 2009 - 17:27

    Wim:

    Bekende van roeline;)

    Hallo dames en heren kwam er net achter dat jullie een blog hebbe. ik lees dat jullie je goed vermaken, alleen een beetje angstig voor die suicidale taxichauffeurs haha:P veel plezier nog en tot over een paar weken eerste drankje in de keet is van mij groetjes!

  • 20 Juli 2009 - 19:31

    Ester:

    Hallo daar,

    Wat een leuke verhalen, ik probeer jullie iedere dag te volgen.
    Doe de groeten aan Roeliene van Erwin, Ester, Nino en Dano.

  • 23 Juli 2009 - 10:33

    Ftbrdsdntfl:

    Met wie ben je eig daar de hele tijd? Met dezelfde mensen?? Is het een reisgroep ofsow??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 124415

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 02 Mei 2017

Zuidoost-Azië 2017

23 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Bolivia/Peru 2010

12 Juli 2009 - 18 Augustus 2009

Tibet/Nepal 2009

Landen bezocht: