Back in Bangkok! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu Back in Bangkok! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu

Back in Bangkok!

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

20 Maart 2017 | Thailand, Bangkok

Het heeft weer even geduurd wegens gebrekkige wifi, maar hier zijn we weer! (Ik zal me deze keer niet verontschuldigen ;-)).

In Battambang heb ik mijn eerste dag "uitgeslapen" tot 8.15 uur. Jullie begrijpen; mijn ritme is verre van normaal hier!
Na mijn ontbijt heb ik een rondje gelopen door het centrum. Battambang is de tweede stad van Cambodja, maar daar merk je qua drukte vrij weinig van. Het is ook de eerste stad in Azië waar de boulevard langs de rivier vol staat met speeltoestellen! Verder was Battambang vooral heel heet, waardoor ik vooral rustig aan heb gedaan.

's Middags ben ik een tuktuktour gaan doen met twee Nederlanders en een Franse (ze stelden zich voor als Anouk, Tim en Manon dus namen onthouden was voor deze keer makkelijk :) ). De eerste stop was de megatoeristische bamboe-trein. Dit hoort een beetje bij Battambang als de Eiffeltoren bij Parijs, dus dan moet je hem wel bezoeken als je er bent! De bamboe-"trein" is een houten vlonder op wieltjes met daarop vier kussentjes. De enige overeenkomst met een trein is eigenlijk dat de vlonder op een rails staat. Met deze behoorlijk gammele trein gingen we er met een eveneens behoorlijke snelheid vandoor. De rails waren ook behoorlijk instabiel, waardoor het vooral spannend was of ons vlondertje niet ging ontsporen. De heen-en-terugweg waren daarnaast over dezelfde rails, wat bij een tegenligger betekent dat je je vlondertje en je wielen van de rails af moet tillen om de tegenligger te passeren. Het eindstation was natuurlijk een wirwar van souvenirkraampjes, waar we meteen overvallen werden door allerlei Cambodjanen met verdomd goede verkooptechnieken; kids die je laten "pinky swearen" dat je bij hen gaat kopen of die je aanmoedigen iets voor je moeder, vader, broer, zus, vriend of welke relatie dan ook te kopen. Dit in combinatie met de grote mate van armoede heeft me doen verleiden toch maar een zelfgemaakt armbandje te kopen voor 25 cent.. Na 10 minuten konden we gelukkig terug vluchten met onze "trein" en gingen we met de tuktuk door naar de volgende stop; de killing cave, Phnom Sampeau en Wat Sampeau en de bat cave.
De heuvel/berg Phnom Sampeau gingen wij als fitte Europeanen natuurlijk niet op met een motorbike of pickup truck; nee de benenwagen functioneert prima!
Nou, dat was nog best vermoeiend in de hitte! Eerste stop was de killing cave, waar de Khmer Rouge een deel van haar tegenstanders ombracht. Opvallend vonden we dat de skeletten en schedels hier op bepaalde stukken gewoon "open en bloot" lagen; je zou ze kunnen oppakken als je dat zou willen. De setting is daarmee een stuk minder respectvol dan bij de killing fields in Phnom Penh, maar vermoedelijk en helaas benadert dit de werkelijke geschiedenis natuurlijk een stuk beter. Hierna zijn we verder gelpen naar de tempel, waarvandaan we een mooi uitzicht hadden over de omgeving. Tegen zonsondergang was het tijd voor het hoogtepunt: de batcave. Miljoenen vleermuizen vliegen tegen dat tijdstip achter elkaar uit de grot om te gaan jagen. Superindrukwekkend om te zien! De dag hebben we afgesloten met een borrel en een maaltijd in het hostel.

De dag erna was het voor mij tijd om door te reizen naar mijn laatste bestemming in Cambodja: Siem Reap. Hoewel ik wisselende verhalen had gehoord, wilde ik dit stuk graag met de boot afleggen. Door alle verhalen wist ik al dat ik sowieso de helft van de rit in een pick-up truck zou zitten vanwege het laagstaande water. De pick-up truck werd uiteraard bomvol gepropt (10+ mensen in de laadbak!), dus ik was blij toen ik op de achterbank plaats mocht nemen. Het tweede deel van de rit was een vaartocht van 4 uur langs diverse floating villages. Schrijnend om de armoede te zien, waardoor het soms een beetje als aapjes kijken voelde, maar tegelijkertijd was het bijzonder om de verschillende drijvende huisjes te zien en de enthousiast zwaaiende kinderen die er woonden.

De volgende dag was het tijd voor Angkor Wat! Ik had een oproepje op het prikbord gezet of mensen een tuktuk met me wilden delen om kosten te besparen, waarop een Canadees stel had besloten om met me mee te gaan. Deze eerste dag stond "the grand circuit" met "sunset" op het programma. We hebben achereenvolgens stops gemaakt bij verschillende tempels: Pre Rup, East Mebon, Ta Som en Neak Pean. De één nog mooier dan de andere. Omdat we sneller waren dan gepland, wilde de tuktukdriver ons tegen een "discount" wel naar Banteay Srei brengen; een waanzinnig mooie tempel met hele mooie details! Tot slot maakten we nog een stop bij Preah Khan, waarna het tijd was voor de zonsondergang bij Phnom Bakheng. Die viel helaas een beetje tegen... Je zag wel de zonsondergang, maar je stond bovenop de tempel waardoor je hem niet achter tempels kon zien zakken.

De dag erna ben ik met een Duitse en twee Noorse meiden "the small circuit" met "sunrise" gaan doen. 04.30 uur vertrekken, dus het was weer een kort nachtje. In het pikkedonker met heel veel andere mensen naar Angkor Wat gelopen, waar het al ontzettend druk was. Het werd langzaam licht en eerlijk gezegd was dit niet heel indrukwekkend, zeker niet met de meute toeristen op je foto's. We zijn daarom eerst even bij "James Bond", zoals hij zichzelf noemde, gaan ontbijten. Na zevenen was een groot deel van de menigte weg en kwam de zon écht op, waardoor we wel mooie foto's konden maken.
In Angkor zelf heb ik nog deelgenomen aan een kleine ceremonie waarbij een monnik gelukswensen over me heeft uitgesproken en daarbij een geluksarmbandje heeft omgedaan. Hoewel uiteraard met een duidelijke toeristische component, vond ik dit ook wel erg bijzonder. Zeker omdat monniken normaal gesproken veel afstand houden van m.n. westerse vrouwen.
Hierna hebben we nog diverse stops gemaakt bij andere tempels, waaronder Bayon-tempel met de vele gezichten op de top en de tempel waar Tomb Raider is opgenomen en waar bomen letterljik door de tempel groeien. Erg bijzonder om de immense kracht van de natuur te zien!
Het was wederom ontzettend heet, dus toen we tegen twaalven terug waren, ben ik het zwembad in gesprongen en daar de rest van de middag niet meer uit gekomen. De dag afgesloten met de Noorse meiden op de night market, waar ik mijn Cambodjaanse koelkastmagneet heb gekocht voor mijn collega's :) .

Na Siem Reap was mijn Cambodja-avontuur alweer ten einde. Ik had nog zo'n 9 dagen "over" tot Manon naar Bangkok zou komen, waarop ik besloten heb deze dagen aan de Thaise kust te spenderen. 's Ochtends vroeg daarom een vlucht naar Krabi genomen via Bangkok. Mijn eerste stop was Ao Nang, waar ik meteen een hoop gezellige mensen heb ontmoet in mijn hostel met wie ik naar de zonsondergang ben gaan kijken en 's avonds mee ben uitgeweest. De dag erna ben ik naar het prachtige Railay Beach gegaan, waar ik niet meer heb gedaan dan genieten van het uitzicht en in de zon liggen.

De dag erna heb ik een tour geboekt naar de Phi Phi eilanden, omdat ik graag het beroemde Maya bay wilde zin. Toen ik 's ochtends bij de pier aan kwam en tientallen boten zag, schrok ik wel een beetje. Op toeristisch was ik voorbereid, maar zo erg?!
Ik kwam met zo'n 25 anderen op een speedboat terecht. De eerste stop, Bamboo Island, overtrof mijn verwachtingen; maar één andere boot! Én een mooi wit strand!
De volgende stop was het beroemde Maya bay, die vermoedelijk echt prachtig is, maar wat je amper kunt zien door alle boten en toeristen. Toen ons dan ook werd aangeboden om aan de andere kant van de baai te gaan snorkelen, werd dat blij ontvangen. Hoewel ik het in het begin even eng vond om onder water door een buisje te ademen, had ik al gauw de smaak te pakken. Prachtige vissen in paars, blauw, rood. Gestreepte vissen. Nemo- en Dory-vissen. Hele scholen kleine vissen. Koraal. Supermooi!
Na een lunch op Phi Phi (megatoeristisch en blij dat ik besloten heb daar niet te overwachten), zouden we aapjes gaan kijken bij Monkey Bay. Geen apen te zien die dag en vandaar een extra snorkel stop in een lagune... Wat ik stiekem veel leuker vond!

De volgende dag heb ik opnieuw een snorkeltrip geboekt, maar dit keer naar Hong Island. Bij het verzamelpunt bleek dit keer dat mijn groep enkel uit Aziaten bestond, waardoor ik vrij bang was voor een noncommunicatieve dag. Op de boot sprak een Thais meisje me aan; ze woonde al jaren in Sydney, wat de communicatie een stuk makkelijker maakte. Heel opvallend is overigens dat Thai gewoon open en bloot zeggen dat iemand te dik is; ze had het hier over haar vriendin die er naast zat en 20 kg was aangekomen in de drie jaar dat ze haar niet had gezien. In Nederland wordt dat je niet echt in dank afgenomen!
Hong Island was prachtig met mooie blauwe lagunes, veel groen, witte stranden en veel soorten koraal en vissen. Helaas ook klein, waardoor al snel vol met toeristen. Desalniettemin heb ik een hele fijne dag gehad met de Thaise dames en smakelijk gelachen om hun "sexy fotoshoot" in de branding, die bijna een uur duurde.

Direct na mijn tour ben ik doorgereisd naar Koh Lanta, waar ik een aantal mensen uit mijn vorige hostel ontmoette. Samen zijn we 's avonds naar een Full Moon Party op Koh Lanta gegaan. Een meer kleinschalige variant in één bar; dansen op het strand en elkaar besmeuren met lichtgevende verf. Heel gezellig!

De dag erna heb ik het vanwege "een lichte kater" rustig aan gedaan; ben een stuk gaan wandelen over het strand en in de zon gaan liggen. De dag afgesloten met een prachtige zonsondergang en vroeg gaan slapen.

Ook op Koh Lanta heb ik weer een snorkel tour gedaan; wederom vissen, koraal en zee-egels deze keer. De volgende stop was de Emerald Cave. Ik moest hier wel even over nadenken; 80 meter door een donkere tunnel zwemmen om in een lagune uit te komen. In het kader van "we zijn er nu toch", heb ik opnieuw mijn grens verlegd: iedereen een zwemvest aan en met 30 man door de smalle donkere tunnel. Enkel een zaklamp helemaal voorin en één helemaal achterin, waardoor we soms letterlijk in het pikkedonker aan het zwemmen waren. Uiteindelijk kwamen we uit in een prachtige blauwe lagune. Zelfs de andere toeristen konden me niet storen! Eén van de engste, maar ook de gaafste dingen die ik gedaan heb!
Na nog een snorkelstop, zijn we gaan lunchen op een paradijselijk eilandje met wit strand en turquoise zeewater. Paradijsje! De dag afgesloten met een feestje op het strand en de dag erna op tijd opgestaan om naar Koh Lipe te gaan.

Al wachtend op de ferry kwam ik een Nederlandse tegen, die ik ook al in Ao Nang had ontmoet met wie ik mijn tijd op Koh Lipe samen heb doorgebracht; zonnen, eten en drinken. En dat allemaal in een paradijs; Koh Lipe was het mooiste eiland tot zover. Prachtig strand, helderblauw water en sfeervolle beach bars. Met pijn in mijn hart ben ik hier eergisteren weggegaan. Op weg naar Bangkok om Manon op te halen!

Na 26 uur onderweg te zijn geweest, waaronder een nachttreinrit van 18 uur, ben ik gisteren in Bangkok aangekomen. Manon en ik verblijven hier in het Sofitel So Bangkok. Infinity pool, heerlijk zachte bedden, heerlijk eten in de restaurants... We hebben hier even heeeeeel veel geld uitgegeven voor we vanmiddag naar Myanmar vliegen. Op naar het "echte backpacken"!

  • 20 Maart 2017 - 07:01

    Anne:

    Hi Scharreltje, weer een prachtig en vooral avontuurlijk verhaal. "Kei stoer" dat je dit allemaal doet!
    Love u.

  • 20 Maart 2017 - 08:24

    Anja:

    WoW, je doet wel super dappere (lees: doodenge) dingen! Veel plezier met Manon!

  • 20 Maart 2017 - 09:44

    Joyce DeJong:

    Wederom genoten van je verhaal. Heerlijk zoveel te beleven! Ik weet nog, dat wij ook met een boot langs al die huizen gingen waarvan wij zeiden:"wat een armoede", toen zei iemand:" nee, armoede is hier niet in dit land, wij hebben allen te eten! Ik kom van een arme streek vanuit mijn ouderlijk huis en wij hadden altijd eten. Alles van de grond, ratten, sprinkhanen enz. armoede is, als er helemaal geen eten is. Jullie kennen dat niet en begrijpen ons niet!"
    Tja........ het is maar hoe je het bekijkt, maar ze heeft wel gelijk als je bedenkt, dat er in de Afrikaanse landen mensen geen voedsel hebben. Wij zijn toch blij dat ons wiegje in Nederland stond hoor!
    Groot gelijk ook om je even te laten 'verwennen' met een heerlijk zacht bed en een schitterend hotel. Dat mag wel even.
    Geniet lekker met je zus en ik kijk uit naar je volgende verslag. Liefs van ons!

  • 20 Maart 2017 - 14:08

    Mirjam:

    Top Kirsten. Op naar de volgende unieke ervaringen, samen met je zussie

  • 22 Maart 2017 - 12:46

    Anouk:

    Wat leuk dat je op Baboe eiland bent geweest. dat had ik je nog willen aanraden, maar ik was te laat (je ging alweer naar Thailand toen ik mij dat bedacht). Ik ben daar zelf uiteindelijk 5 dagen gebleven, ff weg van alles... Die Emerald Cave heb ik even gegoogled, dat ziet er te gek uit zeg! En wat cool dat je lekker veel tripjes doet. Backpacken is leuk, maar backpacken met money tot spend nog veeel leuker ;)

  • 24 Maart 2017 - 17:37

    Michel:

    Wat een mooi reisverslag weer Floortje de Wit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 124406

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 02 Mei 2017

Zuidoost-Azië 2017

23 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Bolivia/Peru 2010

12 Juli 2009 - 18 Augustus 2009

Tibet/Nepal 2009

Landen bezocht: