Laatste dagen in Peru en laatste blog! - Reisverslag uit Lima, Peru van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu Laatste dagen in Peru en laatste blog! - Reisverslag uit Lima, Peru van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in Peru en laatste blog!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

03 Augustus 2010 | Peru, Lima

Helaas konden we niet meer sandboarden in Huacachina. In plaats hiervan hebben we maar uitgebreid ontbeten, onze tassen ingepakt en van de laatste zonnestralen genoten.

Daarna zijn we naar twee wijnboerderijen geweest, waar we een korte rondleiding kregen en wijn & pisco mochten proeven. We hebben geen wijn gekocht, want Peruanen houden van zoete wijn en wij niet. We komen wel thuis met lekkere chocola! Het was wel leuk om te doen, though :) ... Vooral omdat de guide nog even ging salsadansen met Soof, om wiens ritmegevoel we een beetje moesten lachen (er was geen muziek, dus op zich was het niet verwonderlijk dat het allemaal niet zo soepeltjes ging).

Na de proeverij een tijdje gezocht naar een bus naar Pisco. Na een tijdje zoeken een bus gevonden die nog snel weg ging ook. Pisco is een mistroostige plek en niet echt leuk om rond te lopen (mede ook door de vele waarschuwingen van de eigenaars van het hostel; let op je spullen is voornamelijk de strekking). De set lunch die we hier hebben genuttigd was niet echt om over naar huis te schrijven, dus dat doe ik ook niet. Daarna hebben we een tour geboekt naar Islas Ballestas, even gratis geinternet in het hostel en wat gegeten bij een echt Peruaans eettentje (plastic stoelen en een campinggasstel buiten) met 2 Italiaanse meisjes uit het hostel. Waren erg benieuwd hoe onze maag hierop ging reageren, maar dat bleken onterechte zorgen. Eten was supergoedkoop en nog lekker ook!

Dag erna vroeg op om naar Islas Ballestas te gaan. Ter plekke moesten we nog een behoorlijke tijd in de rij staan (weer zo'n moment waarop ik dacht 'Ik had nog een half uur in bed kunnen blijven liggen!'), maar toen gingen we met een snelle speedboot richting de eilanden. Eerste punt waar vaart werd geminderd (want het ging met een behoorlijk vaartje!) was de Candelabra, welke soms verbonden wordt met de Nazca-lijnen (zie vorige blog), maar soms ook als een navigatie'tool' voor zeelui. Sommige mensen denken dat de figuur geinspireerd is op een lokale cactus met hallucinogene eigenschappen... Wederom theorieen te over dus ;) !

Vervolgens doorgevaren naar de Islas, waar we onder andere pelikanen, pinguins en zeeleeuwen hebben gezien. Grappig om de beesten te bekijken en mooie eilanden, maar ik vond het niet heel erg spectaculair. Ben een beetje verpest door al het moois wat ik in mijn verdere reis heb gezien, denk ik..

Terug in Pisco supersnel uitgecheckt en in snelwandelpas naar het busstation te gaan om naar Lima te gaan. Bus had vervelende stoelen en we zijn wederom door een taxichauffeur in Lima genaaid, maar uiteindelijk zijn we in het wijkje Barranco beland in het Point Hostel (erg gezellige plek).

Dag erna uitgeslapen (Soof heeft 3 uur op de computer gezeten, omdat ze wederom op het onchristelijke tijdstip van 7 uur wakker was... Ze mist haar laptop toch wel behoorlijk, ondanks de vele mogelijkheden tot internet die we hebben..), ontbeten en een taxi naar de Plaza de Armas in Central Lima genomen. Een grote plaza, maar wel weer 1 van de velen.. Uiteraard weer wat foto's gemaakt en toen via de souvenierwinkels naar Monasterio de San Francisco gelopen. 'Weer' een klooster, maar wel een met gave catacomben, waar de lijken van 70.000 mensen lagen, die we mochten 'bewonderen'. Vond het erg bizar dat alle botjes gerangschikt lagen op grootte in een soort vitrine'bakken' en dat de schedels in een 'mooie' cirkelvorm waren gelegd.. Beetje macaber!

Onze weg vervolgd naar het museum van de Spaanse Inquisitie. Helaas begrepen we er niet zo veel van, omdat alle uitlegdingen in het Spaans waren, maar sommige plaatjes met martelmethoden spraken redelijk voor zich!

Volgende stop was Plaza de San Martin, waar een beeld van Madre Patria (de symbolische moeder van Peru) staat. De instructie aan haar maker was om haar een kroon van vlammen te geven, maar niemand dacht eraan dat vlam in het Spaans (llama) ook lama betekent, waardoor er nu in plaats van vlammen een kleine lama op haar hoofd staat...! Persoonlijk vind ik dit ook veel beter bij Peru passen ;) !

Soof wilde daarna graag naar het 'fonteinenpark'. Je betaalt 4 soles entree en dan kan je verschillende fonteinen gaan bekijken... Apart amusementspark! Zaten kunstige dingen tussen, maar het water bewoog niet op de muziek (zoals in Las Vegas en in Lhasa vorig jaar) en we zagen de fonteinen bij daglicht (met gekleurde lampjes zijn ze volgens mij gaver om te zien). Daarna zijn we in de meest gammele taxi ooit (bij elke drempel leek hij uit elkaar te vallen) terug naar het hostel gegaan en hebben we daar 's avonds gebarbecued.

Gisteren zijn we na het ontbijt naar Miraflores gelopen, over de boulevard. De mannen in Lima vind ik erg irritant; ze maken de hele tijd vervelende geluiden naar je en die morgen kreeg ik van een groepje hardlopers zelfs een schop tegen m'n kont! Lekker vrouwvriendelijk...

In Miraflores naar Larcomar gegaan; het grote en dure winkelcentrum. Natuurlijk hebben we daar even de Starbucks bezocht (voor Peru hoge prijzen, maar als je het met Londen vergelijkt is het erg betaalbaar!). Vervolgens naar Parque del Amor gelopen. Lijkt wel een beetje op Parc Guell in Barcelona. Grappig om allerlei namen van Peruaanse koppeltjes op/in de bankjes te zien staan.

De rest van de middag hebben we maar weer gevuld met souveniers kopen. Vooral Soof ontpopt zich hier tot een ware shopaholic; leer kanten van haar kennen die ik nooit achter haar gezocht had! Een paar maanden geleden stemde ze nog op Femke Halsema, omdat deze niet van winkelen hield! Ik kon op een gegeven moment geen souvenierwinkel meer zien, maar Soof bleef driftig doorshoppen! Onze backpacks zitten nu in ieder geval behoorlijk vol!

Gisteravond lekker uit eten geweest en daarna is Soof naar bed gegaan en heb ik in het hostel nog even gepoold en biertjes gedronken met een Nederlandse jongen uit Leiden...Wat het poolen betreft; ik kan nog wel wat oefening gebruiken! Ben genadeloos ingemaakt!

Vanmorgen ging Soof paragliden en ik werd 'ingehuurd' als fotograaf om foto's van haar te maken. Nu hangen we een beetje in het hostel rond tot het tijd is om te gaan eten en daarna nemen we de taxi naar het vliegveld..

Het zit er alweer bijna op! Het is wederom zo ontzettend snel gegaan.. Zes weken is eigenlijk gewoon helemaal niks.. Misschien moet ik overwegen de volgende keer maar gewoon 6 maanden weg te gaan?

Liefs en tot snel!

P.S. Allemaal heel erg bedankt voor alle leuke reacties die ik op mijn blogs heb gekregen! Vond het heel erg leuk om te lezen en te horen dat jullie allemaal zo met me meeleefden ;)!

• 03 Augustus 2010 - 22:52

Henriette:

zie je snel in brussel!

• 04 Augustus 2010 - 08:57

Mama:

Nou het is duidelijk dat de toekomstige partner niet in deze regio van de wereld gevonden gaat worden.... Gelukkig! (maar dat mag ik natuurlijk eigenlijk niet zeggen). Hopelijk valt het wachten in New York jullie niet te lang. We zien jullie morgenochtend op het vliegveld. Jippie. xx

• 04 Augustus 2010 - 09:57

Michel:

kirst rot voor je dat het alweer is afgelopen maar ik denk dat je moeder daar anders overdenkt haha wat zijn je plannen voor volgend jaar??? ben benieuwd en ik volg je dan weer zie je zondag doei doei