Zweet!! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu Zweet!! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu

Zweet!!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

09 Augustus 2009 | Nepal, Pokhara

Gisteravond hebben we gegeten in een italiaans jazzcafe met echte goede pizza's! Ook hadden ze er perfecte mojito's, dus de avond begon al goed. Toen zijn we naar Club Amsterdam gegaan, puur om de naam eigenlijk. Het was er redelijk uitgestorven, maar een bandje speelde live muziek (wat op zich best aardig klonk) en ze hadden er wederom cocktails. Daarna zijn we naar het Busy Bee Cafe gegaan. Buiten stond een Duitser die zei dat het binnen aardig gezellig was (en drukker dan in de meeste cafes in Pokhara), waarop we met hem mee naar binnen zijn gelopen. We vonden het iets minder geslaagd dat hij bij ons aan tafel plaatsnam en daar ook niet meer weg te slaan was. Hij was de hele tijd betweterig aan het zeuren en aan het klagen. Man, blijf dan thuis!

Vanmorgen ging het paragliden van Roeline niet door ; slecht weer gisteren. We hebben in de tuin van het hostel ontbeten en hebben toen een taxi genomen naar Devis Fall. Een hele mooie waterval, vernoemd naar een vrouw die daar ooit verdronken is. Ter plekke waren ze bezig een Bollywood film of videoclip op te nemen. Erg grappig om te zien.

Besloten om vanaf Devis Fall naar de Peace Pagoda te lopen. De taxichauffeur zei dat het een behoorlijk eind was, maar we dachten dat hij dat alleen zei om geld aan ons te verdienen. Op de kaart leek het mee te vallen en te hostelmanager zei ook dat het prima te lopen was. Bovenop de heuvel zagen we de pagode al liggen, dus we dachten dat de eerste weg omhoog wel de juiste zou zijn. De hostelmanager zei dat het ongeveer een half uurtje lopen omhoog was. In het bloedhete weer zijn we dus de heuvel opgelopen. We kwamen geen enkele toerist tegen en waren al een tijdje onderweg, dus we wisten niet zo goed wat we moesten doen. Inmiddels waren we allebei al compleet vloeibaar (ik ben vandaag minstens een kilo afgevallen; puur zweet!) en wisten we eigenlijk niet of we om wilden draaien of door wilden lopen. Gelukkig kwam een Koreaans meisje samen met haar gids omhoog gelopen en we mochten hen wel volgen. De 'gids' wist nogal wat shortcuts; over smalle richeltjes en steile padjes met loszittende keien.. Toen we een tijdje hadden gelopen zei hij dat het nog drie kwartier lopen was.. WAT?! Er zijn meerdere routes naar de pagode en op de een of andere manier hebben wij het weer klaargespeeld op de langste terecht te komen.

Maargoed, omdat de gids nogal wat shortcuts wist, zijn we maar achter hem aangelopen. De shortcuts waren erg bizar, eng en achteraf gezien was het behoorlijk onverstandig dat we achter die onbekende jongen zijn aangelopen, want in de omgeving worden ook vaak toeristen overvallen. We zijn over gladde paadjes langs 'ravijnen' gelopen en de moeilijk te belopen wegen en de hitte gingen me een beetje parten spelen. Toen we ook nog 'faster, faster' moesten lopen omdat er een stel wilde 'buffalo's' op het pad stond en die beesten nogal gevaarlijk waren, had ik het helemaal gehad. Ik was inmiddels al bijna aan het hyperventileren (de warmte werd even teveel) en Roeline en ik zijn neergeploft en we hebben de gids door laten lopen.

Na nog een half uur wandelen waren we eindelijk bij de pagode. Zeiknat van het zweet, maar wel opgelucht dat we er eindelijk waren. Vanaf de pagode hadden we een prachtig uitzicht op het meer en de bergen. Pokhara is echt een geweldig mooie stad. We kwamen ter plekke een paar Spanjaarden tegen die we ook al in Bandipur hadden gezien. De terugweg wilden we per boot afleggen via het meer en zij vroegen of we met hun mee wilden varen. Nou graag!
Toen begonnen aan een glibberige afdaling naar beneden, waar ik weer een aantal keer bijna ben uitgegleden.
Het voordeel van het meegaan met de Spanjaarden was dat we niet zelf hoefden te roeien. We zaten dus prinsheerlijk in het zonnetje. Nog een tussenstop gemaakt bij een tempel die op een eiland in het meer lag en nog wat foto's gemaakt van het prachtige meer. Toen aangemeerd en met de Spanjaarden meegelopen naar een restaurantje om te gaan eten. Het opdienen van een maaltijd duurt hier lang.. HEEL erg lang. We gingen rond half 5/5 uur zitten en rond een uur of kwart voor 7 kregen we ons eten pas; om precies te zijn: onze lunch..

Nu eventjes internetten, nog een paar kledingstukken kopen en dan een koude douche waar ik al uren naar verlang. Daarna kijken of ik nog honger heb, want heb vandaag alleen ontbijt gehad en soep met brood. De hitte ontneemt je je eetlust een beetje.

Morgen gaan we een trekking doen. Denk dat dat ook behoorlijk zwaar zal vallen, maar het moet geweldig mooi zijn. Het is gelukkig maar 2 dagen ;) .

• 09 Augustus 2009 - 13:59

Michel :

lijkt me leuk zo'n trekking neem je wel genoeg drinken mee want je droogt zo maar uit in die warmte succes tijdens je tocht morgen en rustig aan he gr. michel x

• 10 Augustus 2009 - 07:40

Mirjam:

je conditie verbetert vast met de dag! Ga zo door.
    Kleding gekocht, hebben ze jouw size :-)

• 10 Augustus 2009 - 08:31

Paul:

Spannende verhalen.

Ga je nog nieuwe foto's uploaden naar hyves??!

• 10 Augustus 2009 - 11:29

Mama:

het klinkt niet aanlokkelijk. wonderlijk dat je nog geen zonnesteek hebt opgelopen. hopelijk is de trekking gids ervarener en aardiger. ik ga er vanuit dat het bijzonder zal zijn. tot over 2 dagen xxx ook van paps en de meiden

• 10 Augustus 2009 - 20:15

JOhan:

hey stelletje postduiven :P alles gaat daar prima zo te horen, hier in NL trouwens ook. afgezien van een vertraging van 1,5 uur op ons eerste vliegtuig richting New Delhi ging de terugvlucht helemaal goed. maar wat ik even wou zeggen is dat er voor de geïnteresseerden een lading foto`s te zien zijn op m`n hyves (johanraggers.hyves.nl)
    groeten JOhan

• 12 Augustus 2009 - 01:21

Fat Birds Don't Fly:

Lekker beziggggggg. Leuk van die bollywoodgebeuren. Das altijd zo lekker kitch.