Nepal! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu Nepal! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu

Nepal!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

29 Juli 2009 | Nepal, Kathmandu

Gisteren crashte mn blog net op het moment dat ik wilde posten... Hoop dat het nu goed gaat!!

Eergisteren heerlijk gedoucht in een badhuis tegenover het hotel. Zag er nogal sjofel uit, maar had een hoop over voor warm water! Daarna geld gewisseld en gegeten in het restaurant.. Bestelde pizza en kreeg een koude klomp deeg met tomatenketchup bedankt, jammie jammie... En dat terwijl het restaurant door de Lonely Planet als goed wordt aangeschreven. Daarna nog wat biertjes gedronken. De avond afgesloten op de kamer van Johan en Niels met een 'raad de artiest en titel van dit foute nummer en zing het mee'.
In Zhangmu wordt je overigens lekker afgezet. Je betaalt 1,80 euro voor een bus pringles en een euro voor local chips (voor Chinese begrippen is dat echt belachelijk veel).
Daarna met de gids naar de grensovergang gegaan, waarvoor we een half uur te laat waren doordat het (overigens ontzettend smerige) ontbijt wat lang op zich liet wachten. Bij de grensovergang zijn alle tassen gecontroleerd op boeken met Tibet-inhoud, maar doordat de gids ons hier van tevoren voor gewaarschuwd had, zaten deze veilig onder in onze backpack. Gelukkig hadden de Chinese militairen geen zin om onze hele tas te doorzoeken, dus we hebben onze reisgidsen nog! Vervolgens werd mn paspoort nog even gedubbelcheckt, maar uiteindelijk mochten we (nadat we afscheid hadden genomen van Jampa, onze gids) in de stromende regen (want moessonseizoen) over de befaamde brug heen! Op de brug stonden belachelijk veel militairen met even belachelijk grote geweren, dus we haalden het wel uit ons hoofd om een foto te maken.

Eenmaal in Nepal (maar liefst 5 minuten later) mochten we weer papieren invullen en werden we weer gecontroleerd op Mexicaanse griep. Dit keer in een klein kantoortje, waar onder het toeziend oog van het douane personeel en diverse toeristen een al 10000 keer gebruikte thermometer onder je oksel werd geduwd. De man verbaasde zich nog over mn leeftijd (pas 20??) en vond mn paspoort ook nogal interessant. Gelukkig waren we allemaal gezond dus mochten we doorlopen. Tijdens het invullen van de papieren meteen benaderd door een Nepalees met een Landcruiser; of we een lift naar Kathmandu wilden... Nou graag! Even onderhandeld over de prijs en uiteindelijk hebben we voor de ruim 4 uur durende reis ongeveer 10 euro per persoon betaald. Vergeet trouwens wat ik heb gezegd over het verkeer in Chengdu en Tibet.. Het zijn daar echte heren in het verkeer, zo netjes! De wegen bestaan hier uit een hoop modder en rotsen, waar soms ook nog een totale waterval overheen stort.. Erg avontuurlijk moet ik zeggen. In de steden is het een grote chaos. Ook moet je niet verbaasd staan te kijken als je opeens een koe, geit, hond of gans op de weg tegenkomt: het maakt die beesten geen bal uit of ze op de stoep, de snelweg of in een weiland lopen! Ze rijden hier trouwens ook links. In m'n lonely planet staat overigens ook dat de kans dat je hier een verkeersongeluk krijgt 30 keer zo groot is dan in een ontwikkeld land.. Gek genoeg verbaast ons dit helemaal niks..... In het begin even schrikken, maar wel totaal anders dan Nederland en dat is wat ik wilde!!
Ook de natuur, mensen en huizen zijn weer totaal anders dan in Tibet. De mensen zijn duidelijk veel armer (ze lopen met kilo's gewicht op hun hoofd (!) met blote voeten over het asfalt. Schrijnend gezicht. De mensen zijn hier overwegend Hindu, te herkennen aan de rode stippen op het voorhoofd en de neuspiercings. Dat wordt dus weer andere tempels bezoeken!

Eenmaal in Thamel (toeristische wijk van Kathmandu) meteen overvallen door allemaal lui die ons een hotelkamer wilden slijten. We hebben ze afgepoeierd en zijn uiteindelijk beland in het Pelgrim's Guesthouse. Erg gezellig met een tuintje en prima eten. Ook het personeel is erg vriendelijk en behulpzaam. Heb hier zelfs een Utrecht-poster gespot!!! Bier is hier in Tibet wel belachelijk duur: 2 - 2,5 euro! Maar wel weer een normaal percentage van 5% alcohol en een halve liter fles. 's Middags een rondje gelopen door Thamel en allemaal leuke souvenirs gespot.
's Avonds met de barmannen gekletst. Toen de bar al gesloten was zaten we er nog (wederom de foute top 100 aan het luisteren en bier aan het drinken... Je moet toch wat op zo'n vakantie)! (ok dat was al om half 11, maar toch ;))

Vanmorgen met Roeline souvenirs gekocht. Weer lekker afgedingd, dus wederom niet duur en m'n backpack wordt weer wat zwaarder! 's Middags gegeten en gedronken in het hotel en ondertussen de trip naar Chitwan park besproken. 's Middags wederom rondgelopen en uiteindelijk in de winkel van een textielverkoper beland die vertelde dat hij in Eindhoven ging studeren in september. Hij heeft ons nog wat tips gegeven en beloofd dat hij, als we terugzijn uit Chitwan, ons 3 dagen rond gaat leiden in Kathmandu. Erg tof!!
Eenmaal terug in het hostel wat gedronken en daarna op zoek gegaan naar het Koninklijk Paleis. Of we konden het niet vinden, of het was een omheind park, waarbij je door al het groen het paleis niet eens meer kon zien.

Vanavond gaan we naar een cafeetje en morgen naar de apentempel :) !

• 29 Juli 2009 - 16:32

Mama:

Volgens mij heb je straks meer souvenirs dan andere zaken in jouw backpack. Dat wordt een hoek in je kamer inrichten met souvenirs! Hopelijk slapen jullie lekker en is het in ieder geval schoner dan afgelopen periode! xxx Doe voorzichtig in de jungle met enge beesten enz......

• 31 Juli 2009 - 12:47

Mirjam:

hoeveel kilo weegt je rugzak nu dan? Laat dan voor de terugreis maar een spijkerbroek ofzo achter ( al zal niemand die passen??)