Literally living on the edge.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu Literally living on the edge.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Kirsten Wit - WaarBenJij.nu

Literally living on the edge..

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

22 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

Gisteren zijn we na het eten met de riksja naar Potala Palace gegaan. Ik ben normaal al nooit zo van taxi's/bussen/andersoortig vervoermiddel in het buitenland (geef mij maar de benenwagen!!), maar wat vond ik dit vreselijk. Niet dat het zo oncomfortabel of eng was, maar ik schaamde me echt dood. Een dikke, luie Westerling die zich voort laat fietsen door een magere Tibetaan. Dat arme mannetje trapt zich helemaal rot om jou van A naar B te brengen, met de enige reden dat je te lui bent om te lopen. Om m'n schuld af te kopen heb ik ze dus ook een flinke tip gegeven en vanaf nu weiger ik met een riksja te gaan.

Bij Potala Palace werd een show gegeven met fonteinen op muziek. Erg gaaf om te zien en heel leuk om alle kleine kindjes er doorheen te zien rennen (al dan niet met paraplu, die overdag tegen de zon gebruikt wordt). Roeline en ik zijn er ook enkele seconden doorheen gerend; puur voor de foto hoor ;) !
Nog een biertje gedaan bij het hotel en daarna maar gaan slapen, want ik had knallende koppijn (niet van het bier overigens hoor, want het alcoholpercentage ligt hier gewoon belachelijk laag). Toen we voor het hotel zaten zijn we opnieuw het Chinese meisje waar ik gisteren over vertelde tegengekomen. Ze kende de high five nog, maar daarna moest ze toch echt gaan slapen. Ook hebben we nog met een ECHTE monnik gepraat (gisteren was het niet meer dan hello en sleep well). Ze leken dit keer wel dronken, wat wel apart is aangezien die lui niet mogen drinken, maar ze waren zo ontzettend melig en wankelden op hun benen, waardoor we hierover begonnen te twijfelen. Hij zei zelf dat hij geen alcohol mocht drinken, maar misschien heeft hij dan te veel wierook gesnoven ofzo (kan je daar ook raar van gaan doen?).

Vanmorgen heel erg vies ontbeten (roerei bereid met veel te veel en veel te zoete boter en mn toast waren ze vergeten), maar erover klagen ging niet, want we moesten op hoog tempo weer naar onze hypermoderne touringcar (ahum...) om naar Ganden Monastery te gaan. Ruim een uur rijden en al zittend op een achterbank van een auto zonder goede schokdempers in combinatie met niet echt goed onderhouden wegen is dat niet echt goed voor je inwendige gestel! Het uitzicht maakte echter een hoop goed: prachtige bergen, lieve Tibetaanse huisjes aan de kant van de straat, kraampjes van Tibetaanse verkoper, de Lhasa rivier. Ook waren de rijkunsten van de chauffeur weer apart te noemen; luid toeterend inhalen, want als je dan een tegenligger hebt gaat deze toch wel aan de kant. Ook weer regelmatig ingehaald door vrachtwagens en touringcars (en dan net op een moment dat je in een haarspeldbocht rijdt!). Ik zal denk ik nooit aan de rijkunsten van die Aziaten wennen!!

Ganden Monastery ligt een kilometer hoger dan Lhasa op een soort berg, waar we middels eerdergenoemde haarspeldbochten opkwamen. Midden op die berg gestopt om een aantal prachtige foto's te maken van het uitzicht. Echt een plek waar je uren kan zitten en alleen maar om je heen hoeft te kijken om je te vermaken; de bergen, de vallei, de rivier... Echt een sprookje! Wel blij dat ik mn bergschoenen aanhad, want het was behoorlijk steil en overal lagen losse stenen en kiezels.

Voor de leergierigen onder ons nog een aantal feitjes over Ganden Monastery; na Drepung en Sera (waar ik de afgelopen dagen geweest ben) is dit de grootste Gelugpa Monastery in Tibet (dat is weer zo'n sekte in het boeddhisme). Het is de eerste monastery gebouwd in deze orde in 1409 door Tsongkhapa (tja wie die naam heeft verzonnen). Deze bewuste man vindt je dan ook in heel de monastery terug, met zijn befaamde leerlingen. Ook hebben we zn graftombe mogen bewonderen (dit ziet er uit als een stupa, maar het verschil zit hem er in dat de stupa een open raampje heeft en een graftombe een dicht raampje).

Dit klooster heeft het meest geleden onder de Chinezen. Een groot deel is verwoest (het was namelijk eerst veel groter) en het wordt nog steeds heropgebouwd. Ook waren er eerst een paar duizend monniken en nu nog slechts een paar honderd.
Naast de verwoeste tempels en alle Chinese militairen (strikt verboden om foto's van te maken, dus jullie moeten me maar geloven) zie je de Chinese overheersing aan de Chinese vlag voor het Potala Palace. Je zult in Tibet geen enkele Tibetaanse vlag tegenkomen. Ook is het treurig om te zien dat de Chinezen, die dit gebied grotendeels verwoest en onderdrukt hebben, de grootste groep toeristen zijn die de tempels en paleizen bezoeken en met het paleis van de man die ze verbannen hebben op de foto gaan.

In Ganden Monastery hebben we monniken gezien die samen boeddhistische geschriften oplazen. Heel indrukwekkend om naar het monotone gemurmel te luisteren. Werkt ook heel rustgevend. Even zo plotseling als de monniken gezamenlijk aan het praten zijn, houdt het gemompel op. Het is dan muisstil in het klooster en opeens begint het gemurmel weer. Weer eens wat anders dan een boeddhabeeld in een tempel (wat ik overigens ook nog steeds heel erg gaaf vind om te zien hoor!).
Ook heel mooi was het om onze boeddhistische gids te zien knielen/bidden en geld neer te zien leggen bij de boeddhabeelden en beelden van de stichter van haar sekte.
Vanaf het dak hebben we nog een aantal mooie foto's gemaakt van het uitzicht.
Hierna wilden we de kora gaan lopen op aanraden van de gids, maar Westers als we zijn ging dat natuurlijk weer finaal verkeerd. In plaats van het pad kwamen we op een soort alternatieve route terecht; losse keien, brandnetels, afgebrokkelde trappen, zigzagpaadjes van een steile berg af: literally living on the edge dus!! Maar ondanks mijn niet functionerende evenwichtsorgaan (genetisch foutje) ben ik zonder vallen beneden gekomen! Weer een overwinning op mezelf dus ;) . Wel een paar prachtige foto's gemaakt van de gebedsvlaggen en het uitzicht.

Daarna zijn we met de gids in een echt Tibetaans restaurant gaan eten. Zo Tibetaans dat alle mensen die er zaten te eten volgens mij nog nooit een blanke hadden gezien, want we waren weer een grote toeristische attractie! We hebben in totaal voor 26 yuan gegeten met zn vieren (2,60 euro: dat is zelfs voor Tibetaanse begrippen belachelijk goedkoop!!); het eten was echter niet heel denderend (leek net of je hompen deeg zat te eten in plaats van lekkere noedels, maargoed voor 2,60 mag ik niet zeuren ;)).

Vanaf half 3 weer in het hotel, dus we hebben de middag ALWEER vrij.

Morgen gaan we naar de hotsprings (waar we ook in mogen zwemmen!!) en naar Nam-Tso een heilig meer, waar we dan niet eens met onze voeten in mogen staan, want dat brengt volgens onze gids ongeluk op de rest van onze trip. Ook mag je niet praten aan de zijde van het meer, dus volgens mij wordt dat een hele mooie ervaring.



Voor een kleine sfeerimpressie kunnen jullie voor wat foto's op de hyves van Niels en Johan terecht. Ik heb nog geen pogingen gewaagd om die van mij erop te zetten, maar zij hebben een supersonische camera, dus dat geeft vast een beter beeld dan mijn huis-, tuin- en keukenkiekjes.

http://nielz1986.hyves.nl
http://johanraggers.hyves.nl

Morgen waag ik zelf wel even een poging.

  • 22 Juli 2009 - 08:59

    Mirjam:

    Dit allemaal lezend lijkt het net of ik er ook "loop".Wat foto's bekeken maar ik verwacht er meer :-)hoor.
    Hoe neem je straks al je souvenirs mee terug??

  • 22 Juli 2009 - 09:11

    Mama:

    ik heb de foto's van Niels bekeken. Wel leuk om te zien, nu krijg je een nog betere indruk bij al jouw verhalen. Je kunt op sommige foto's ook goed zien dat jullie inderdaad behoorlijk wat trappen hebben moeten lopen om een dergelijk uitzicht te kunnen waarnemen. Het is ook leuk om jullie zelf te zien genieten op de foto! Complimenten aan Niels voor de foto's (klopt het dat je voor Johan een wachtwoord nodig hebt of ben ik gewoon een nitwit, die weer eens niet weet hoe het werkt?) xx

  • 22 Juli 2009 - 10:08

    Paul:

    Hoi Kirst,

    Nog even google bekeken (maar heb jij natuurlijk al lang gedaan...)

    De zonsopgang over Nam Tso is een magisch moment, mis hem niet. Bezoek verder het vogelreservaat dat niet ver van het dorp Nam Tso ligt. Zo nu en dan worden in grote getale kraanvogels gesignaleerd. Dichtbij het reservaat liggen de Tashidor; oude meditatiegrotten die in het verleden door Lama's zijn gebruikt. De grotten worden nog steeds door kluizenaars bewoond.

    Vroeg in de middag begint de terugreis naar Lhasa. Je bezoekt onderweg nog het Shar Nunnery, de nonnen met kaalgeschoren hoofden zijn niet gewend aan toeristen, dit bezoek zit niet in standaard pakketjes. Juist daarom is de sfeer hier heel anders dan bij andere kloosters die je gezien hebt. Beelden en foto's van de Dalai Lama zijn sinds de bezetting door China verboden. Mocht je 'toevallig' een foto, poster of afbeelding van hem bijhebben en er afstand van willen doen, dan wordt dat hier enórm gewaardeerd.

    PS er stond ook dat het eten bij meer niet veel voor stelt, neem dus wat mee

    Suc6

  • 22 Juli 2009 - 10:19

    Job:

    Tsjonge, wat heb jij een hoop te vertellen. Ook leuk om wat foto's te zien. Wat ziet het er daar mooi uit! Ik ben benieuwd hoe het bij dat heilige meer is. Heb je de zonsverduistering trouwens nog gezien? Ze zeiden dat die in tibet voorkwam. Groetjes Job

  • 22 Juli 2009 - 19:33

    Anne:

    Hi Kirst,
    Ik heb weer genoten van je verhalen. Ik zit nu lekker op onze veranda "wireless" te internetten: De wereld van het luxe. Inmiddels is Nadia ook een fan van je verhalen. Fijn om te weten dat je het zo naar je zin hebt.
    Love you
    Papa

  • 23 Juli 2009 - 10:42

    Fat Birds:

    Heey, ik heb een groot deel van de foto's gezien, erg mooi, en het landschap zag er ook goed uit.
    Is uberhaupt het eten wel te vreten daar? Je geeft het weinig goede recenssies.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 124356

Voorgaande reizen:

02 Januari 2017 - 02 Mei 2017

Zuidoost-Azië 2017

23 Juni 2010 - 05 Augustus 2010

Bolivia/Peru 2010

12 Juli 2009 - 18 Augustus 2009

Tibet/Nepal 2009

Landen bezocht: